Wat doe ik als vertrouwenspersoon?
Opvang en begeleiding van medewerkers
Wanneer een medewerker grensoverschrijdend gedrag ervaart of getuige is van een (mogelijke) misstand, kan hij/zij mij benaderen om in gesprek te gaan. Ik bied een luisterend oor en probeer in kaart te brengen wat de medewerker is overkomen en wat dit met hem/haar doet. We bekijken samen de mogelijkheden, waarbij de medewerker zelf bepaalt wat hij/zij wil. Soms is een goed gesprek al voldoende, in andere gevallen kan het leiden tot een formele klachtenprocedure. Gedurende de gehele procedure blijf ik de medewerker bijstaan. Waar nodig verwijs ik door naar een externe instantie of een aanspreekpunt binnen de organisatie. Ik sta de medewerker bij zolang hij/zij dit nodig heeft. Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk, tenzij het gaat om ernstig strafbare feiten.
Voorlichten en informeren
Om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, is bewustwording cruciaal. Is iedereen zich bewust van de impact van zijn of haar opmerkingen of gedrag? Hoe is de cultuur op een afdeling? Vindt iedereen die grapjes wel leuk?
Als vertrouwenspersoon geef ik ook voorlichting over deze gevoelige onderwerpen. Ik kan aanschuiven bij de Ondernemingsraad of Personeelsvertegenwoordiging wanneer sociale veiligheid op de agenda staat.
Duidelijke richtlijnen, meer begrip en goede communicatie dragen bij aan een betere werkomgeving, met minder klachten en minder uitval.
Advies
Ik adviseer over beleid, richtlijnen en protocollen omtrent gewenst en integer gedrag. De basis moet goed zijn en het beleid moet leven. Ik rapporteer jaarlijks geanonimiseerd aan de directeur of bestuurder. Als ik denk dat er eerder signalen zijn die besproken moeten worden, neem ik het initiatief.